Dört yaş sınıfı çocukları isimlerini nasıl belirledi?
Dört yaş sınıf topluluğumuz kasım ayı sonunda; ‘içermeci demokrasi’ ile barışçıl ve katılımcı bir şekilde ‘karar alma’ sürecini gerçekleştirerek sınıflarının ismini belirledi. Sınıfın eşlikçisi Duygu Öğretmen, bu ‘içermeci demokrasi’ sürecini bizler için kaleme aldı.
 
DUYGU ÖZÜİŞÇİ KARAKAYA
Bu dönemin başında çocukların hepsinden bir isim önerisi aldım. Sonra 13 isim önerisinden birleşen bazı isimleri birleştirdik. Mesela; pembe çiçekler, mor çiçekler birleşip, ‘Mor ve Pembe Çiçekler Sınıfı’ oldu. Ayrı ayrı istenen ‘keşif’ ve ‘tavşan’ isimleri birleşti. ‘Keşif Tavşanları’ oldu. 13 isim böylece dokuz seçeneğe indi.
Daha sonra her çocuğa bir oy hakkının olduğunu ve dokuz seçenekten sadece birini seçmelerini söyledim. İlk dağılım 3-3-2-2-2-1-1 olarak çıktı. Bazı isimler listeden düştü.
Sonra herkes “Neden bu isim olmalı?” sorusunu yanıtlayarak kendilerini ifade etti. “Keşif tavşanları olsun; çünkü biz burada öğreniyoruz, keşfediyoruz.”, “Dünyayı seven bir sürü yarasa çocuk olsun; çünkü dünya olmasaydı biz olmazdık.”, “Ama astronotlar dünyada yaşamıyor” diyenler oldu, “Ya astronotlar dünyadan uzaya gidip, tekrar dünyaya geliyorlar…” diye bilgi paylaştıkları süreç de oldu.
Herkesin savından sonra oylama daha yapıldı. 2-3-3-3-2 ile ‘Piknik Piknik Çocuklar’, ‘Keşif Tavşanları’, ‘Havada Gezen Yarasa’, ‘Güneş Keşfi’, ‘Dünyayı Seven Balıklar’ seçenekleri kaldı.
Sonra her isim için gruplar bir sav hazırladı:
“Gelin bu ismi koyalım çünkü; bizim sınıfımızda yarasa çizimleri var.”
“Gelin keşif tavşanları olsun, tavşanlar çok eğlenceli zıp zıp, biz de zıplıyoruz, eğlenceliyiz.”
Sonra oylama yapıldı ve üç seçenek kaldı.
Bir tuvalet ve su molası verdik. İlk sürecimiz bir saat sürdü. İsterlerse evde düşünebileceklerini ve yarın devam edebileceğimizi söyledim. “Hayır, hayır çok heyecanlı, devam edebiliriz” dediler. Ve devam ettik. ‘Keşif Çocukları’, ‘Dünyayı Seven Balıklar’, ‘Havada Gezen Yarasa’ seçenekleri arasında herkes son bir kez düşünce ve duygularını söyledi. Oylama yaptık ve 2-2- 9 oy ile karar ‘Dünyayı Seven Balıklar’ oldu.
Sonra bu seçeneğe oy vermeyen dört kişiye sorduk: “Bu karar ile devam edebilmen için neye ihtiyacın var?”
“Balıklardan hoşlanmıyorum ben” dedi. O zaman “En sevdiğin balığı düşün” dedik. “Palyaço balığı” dedi. Kararımızı ‘Dünyayı Seven Palyaço Balığı’ olarak değiştirdik. Sonra bir diğerine sorduk, “Bu karar ile devam edebilmen için neye ihtiyacın var?”
“Ayyy balık mı, çok kötü kokuyor!” dedi. “Sanırım sen yemek olan balığı düşündün, ama bu palyaço balıkları başka balıklar. Bu palyaço balıkları Hint Okyanusu’nda yaşarlar, bu bilgi sana iyi geldi mi?” diye sorduk. “Evet, olur” dedi. Sonra bir diğerine sorduk: “Bu karar ile devam edebilmen için neye ihtiyacın var?” “Palyaço isminden hiç hoşlanmadım.” dedi. “Peki hangi balık olsun?” diye sorduk. “Köpekbalığı” dedi. İsmimiz ‘Dünyayı Seven Köpekbalığı’ olarak güncellendi.
Ve gruba sorduk “Var mı itirazı olan?”, diye. Biri, “Evet, benim itirazım var; köpekbalıkları vahşiler, ben vahşi bir sınıf ismi istemiyorum” dedi. “Benim de itirazım var, ben biraz köpekbalıklarından korkuyorum” dedi, bir diğeri. Bir diğeri ise “Bu isim çok uzun değil mi? Bizi nasıl çağıracaklar?” dedi.
“O zaman başka bir balık ya da deniz canlısı ismi düşünebilir miyiz?” diye konuştuk, özellikle ‘balıklar’ ismini isteyenleri de kapsayarak. Çocuklardan biri “Ahtapot olsun” dedi. Ve sınıfımızın ismi ‘Dünyayı Seven Ahtapotlar’ olarak güncellendi. Oylama yapıldı. 13 çocuktan 13 tanesi bu isim için oy verdi.
Sınıfımızın ismi ‘DÜNYAYI SEVEN AHTAPOTLAR’!