Okulumuz: Koşan Kaplumbağa Anaokulu

Koşan Kaplumbağa Anaokulu, bir hayalin gerçeğe dönüştüğü yerdir. Başka Bir Okul Mümkün İstanbul Anadolu Eğitim Kooperatifi çatısı altında, ebeveynlerin dayanışmasıyla kurulan okulumuz, 2016 yılından bu yana Kadıköy Moda’da, Anıtkabir’in mimarı Emin Onat’ın kendisi için tasarladığı tarihi bir binada faaliyet göstermektedir.

3-6 yaş arası çocuklara ev sahipliği yapan okulumuz, BBOM eğitim modelinin dört temel ekseniyle şekillenmiştir: alternatif eğitim, demokratik yönetim, özgün finansman ve ekolojik duruş. Bu ilkeler her gün yaşanan ve hayata geçirilen bir felsefedir.

Birlikte Yarattığımız Bir Toplum

Koşan Kaplumbağa, çocuk haklarını temel alan, çocukların hayal ve hedeflerini gerçekleştirmelerine olanak tanıyan bir eğitim anlayışıyla büyümektedir. Katılımcı demokrasiyle yönetilen okulumuzda, çocuklar dahil herkesin sesi duyulur. Çocukların dünyayı değiştiren bireyler olarak büyüyebilmeleri için, sadece onların değil; öğretmenler, ebeveynler ve topluluğun da sürekli öğrenmesini destekleyen bir yapıya sahibiz.

Ticari kar amacı gütmeyen bir kurum olarak, yıllık okul ücretimiz, yalnızca maliyetlerin çocuk sayısına bölünmesiyle hesaplanır. Bu, Koşan Kaplumbağa’nın değerlerine sadık kalarak sürdürülebilir bir eğitim sunmasının anahtarıdır.

Günün Ritmi

Çocuklar her sabah güne bir çember ile başlar. Bu çemberler, yalnızca günün planını yapma alanı değil; kendini ifade etme, duygularını paylaşma ve topluluğun bir parçası olmayı deneyimleme yeridir. Günün sonunda, bir başka çemberle gün değerlendirilir. Ayrıca her Salı okuldaki tüm bireylerin katılımı ile düzenli olarak Okul Meclisi gerçekleşir. Okul meclisinin gündemi, okuldaki tüm bireylerin ihtiyaçları doğrultusunda getirdikleri önerilerle oluşur. Mecliste alınan kararlar, okul içinde çocukların katılımıyla okuldaki yaşama yön verir.

Doğa ve Hareketle İç İçe

Koşan Kaplumbağa’nın ismi, açıldığı yıl çocuklarla gerçekleştirilen bir atölye sonunda onların kararıyla verilmiştir. İsmin ruhuna uygun olarak, okulumuz çocukların hayal gücüne alan tanır ve doğayla bağlarını güçlendiren geniş bir bahçeye sahiptir. Bahçemizde bostan ve kompost alanı bulunur; burada çocuklar toprağı deneyimleyerek öğrenirler.

Alt katta yer alan geniş Çok Amaçlı Salonumuz, yoga, jimnastik ve tırmanış gibi etkinliklerle çocukların hareket ihtiyaçlarını karşılar. Sanat, İngilizce ve spor gibi branş dersleri, uzman eğitimciler eşliğinde düzenli olarak çocuklarla buluşur. Ayrıca mutfak atölyeleri gibi yaratıcı etkinliklerle çocukların kendilerini ifade etmelerine alan tanınır.

Birlikte Öğrenmek ve Dönüşmek

Koşan Kaplumbağa Anaokulu, çocuklara yalnızca eğitim veren bir yer değil; onların hayallerini gerçekleştirmelerine zemin hazırlayan, toplulukla birlikte öğrenmeyi ve dönüşmeyi mümkün kılan bir yaşam alanıdır. Burada her gün, başka bir eğitim ve başka bir çocukluğun mümkün olduğu gerçeğini hep birlikte yeniden keşfediyoruz.

Eğitim Yaklaşımımız

Koşan Kaplumbağa Anaokulu olarak, Çocuk Hakları Sözleşmesi’ni rehber edinerek, çocukların haklarını gerçek anlamda hayata geçiren bir eğitim anlayışıyla çalışıyoruz. Katılımcı demokrasiyle yönetilen, ekolojik dengeye saygılı ve ticari kâr amacı gütmeyen bir okul modelini hayata geçirme ve bu anlayışı yaygınlaştırarak başka okullara da ilham olma hayaliyle yola çıktık.

Bizim için eğitim, yalnızca bilgi aktarımı değil; çocukların kendilerini gerçekleştirdikleri, toplulukla bağ kurdukları ve içinde bulundukları dünyayı dönüştürdükleri bir süreçtir. Bu yolculukta çocuklar kadar bizler de öğreniyor, değişiyor ve gelişiyoruz.

Eğitimin, çocukların haklarını ve potansiyellerini gerçekleştiren bir süreç olması gerektiğine inanıyoruz. Bu nedenle, eğitim anlayışımızın çocuk dostu, esinlendirici, motive edici ve empatik bir temelde şekillenmesi gerektiğini savunuyoruz.

Hayal kurmayı, eğitimimizin ayrılmaz bir parçası olarak görüyoruz. Çünkü hayal gücü, yaşanabilir gerçeklerin ilk adımıdır ve çocukların dünyayı dönüştürebilecekleri en güçlü araçlardan biridir.

Bu anlayışı hayata geçirmek için sevgiyi temel alıyoruz. Her çocuğun benzersiz bir birey olduğunu kabul ediyor ve iletişimimizi bu farkındalıkla şekillendiriyoruz.

Eğitim yolculuğumuzda, çocukların:

  • Özgürce ve yaratıcı bir ortamda iletişim kurmalarını,
  • Kendi yeteneklerini, ilgi alanlarını ve ihtiyaçlarını keşfetmelerini,
  • Duygularını anlamayı ve dengelemeyi öğrenerek içsel bir düzen oluşturmalarını destekliyoruz.

Amacımız, çocukları sadece öğrenen bireyler olarak değil, düşünen, hisseden ve dünyaya katkı sağlayan birer aktif katılımcı olarak yetiştirmek.eğil, düşünen, hisseden ve dünyaya katkı sağlayan birer aktif katılımcı olarak yetiştirmek.

Koşan Kaplumbağa ile Başka Bir Okul Mümkün

BBOM, yani ‘Başka Bir Okul Mümkün’, eğitime dair toplumsal ihtiyaçlardan doğan ve özgün bir alternatif sunan, binlerce üye ve gönüllüsüyle büyüyen bir sosyal girişimdir. Çocukların sadece duyulduğu değil, karar alma mekanizmalarının aktif bir parçası olduğu, kâr amacı gütmeyen ve kolektif sermaye ile çalışan okullar hayal ettik. Bu hayalle yola çıkan BBOM ailesi, nitelikli, demokratik ve eşitlikçi bir eğitimi herkes için mümkün kılmak için birlikte çalışıyor.

Eğitim Anlayışımız: Birlikte Öğrenmek ve Büyümek

Eğitimin çocuk dostu, esin veren, motive edici ve empatik olması gerektiğine inanıyoruz. Ancak bu yolculuk yalnızca bireysel bir keşif değil; bir ekosistemin parçası olmanın ve birlikte öğrenmenin gücünü anlamayı da içerir. Bu yüzden, Koşan Kaplumbağa’da çocuklar:

  • Özgürce iletişim kurarak birbirlerinden ve çevrelerinden ilham almayı öğrenir,
  • Kendi yeteneklerini, ilgi alanlarını ve ihtiyaçlarını keşfederken diğer canlılarla olan bağlantılarını fark eder,
  • Duygularını düzenlemeyi öğrenirken, içinde bulundukları topluluğun ve doğanın bir parçası olmanın sorumluluğunu taşır.

Burada eğitim, yalnızca bireyin değil, tüm bir ekosistemin dönüşümü ve büyümesi için bir yolculuktur. Çocuklar sadece kendilerini değil, birbirlerini, çevrelerini ve bu dünyayı keşfederek büyürler.

Bu Okulda Çocuklar Söz Sahibi

Koşan Kaplumbağa’da çocuk katılımı, eğitimin temel taşlarından biridir. Çocukların kendi eğitim süreçleri hakkında fikirlerini paylaşmaları ve karar alma mekanizmalarına aktif olarak katılmaları bizim için çok değerli.Bu nedenle, Okul Meclisi ve çember uygulamalarımızla, çocukların sadece seslerini duyurmalarını değil, aynı zamanda okulumuzun yönetime doğrudan katkıda bulunmalarını sağlıyoruz. Bu yaklaşımla, çocukların hem birey olarak güçlenmelerine hem de bir topluluğun sorumlu üyeleri olarak büyümelerine rehberlik ediyoruz.

Okul Meclisi ve Çemberler

Bu nedenle, Okul Meclisi ve çember uygulamalarımızla, çocukların sadece seslerini duyurmalarını değil, aynı zamanda okulumuzun yönetime doğrudan katkıda bulunmalarını sağlıyoruz. Bu yaklaşımla, çocukların hem birey olarak güçlenmelerine hem de bir topluluğun sorumlu üyeleri olarak büyümelerine rehberlik ediyoruz.

Koşan Kaplumbağa Anaokulu’nda güne bir çember ile başlıyoruz. Çember, yalnızca bir başlangıç noktası değil; çocukların eşlikçileriyle günü planladığı, duygu ve düşüncelerini paylaştığı bir alan. Bu alanda herkes eşittir, herkes kendini değerli ve duyulmuş hisseder. Gün içinde yaşanan çatışmalar da yine çemberlerde ele alınır ve çözüm yolları birlikte bulunur. Akşam çemberlerinde ise “Bugün eve nasıl gidiyorum? Günüm nasıl geçti?” gibi sorularla günün akışı değerlendirilir ve tamamlanır.

Çemberler çocuklara anda kalmayı, hislerini fark etmeyi ve bedenlerini tanımayı öğreterek gün boyunca duygusal farkındalıklarını artırma fırsatı sunar. Çember uygulamaları, çocuklarda etkili dinleme, çözüm üretme, sorumluluk alma, merak etme ve soru sorma becerilerinin gelişimine katkı sağlar.

Okul Meclisleri ise çemberlerin bir uzantısı olarak, çocukların, eşlikçilerin ve idari personelin bir araya geldiği daha geniş bir platformdur. Bu meclislerde yaşam alanlarımızla ilgili kararlar alınır; “neyin, nasıl olmasını istiyoruz?” Birlikte nasıl ahenkli bir şekilde yaşayabiliriz soruları tartışılır; atölye önerileri gündeme gelir. Alınan kararlar ve süreçler çocuklarla düzenli olarak paylaşılır. Kendimiz ve çevremizle kurduğumuz bağların kuvvetlenmesi ile birlikte okul barış ortamına katkı sunarız.

Beslenme Kültürümüz

Koşan Kaplumbağa’da beslenme, yalnızca yemek saatlerinden ibaret değil; bir yaşam kültürü, öğrenme ve paylaşımın bir parçasıdır. Beslenme Çemberimiz, bu anlayışı hayata geçiren ve okulumuzun en sağlam ve özenle işleyen yapılarından biridir. Her detay, çocukların bedenlerine, doğaya ve topluluğumuza duyduğumuz saygıyı yansıtır.

Doğal ve Dengeli Beslenme
Okulumuzda kullanılan tüm ürünler, ekolojik ve yerel üreticilerden temin edilir. Çocuklar, mevsimsel ürünlerle hazırlanan taze ve besleyici yemeklerle buluşur. Hazır gıda, paketli ürünler ve rafine şeker mutfağımızda yer bulmaz. Her öğün, çocukların ihtiyaçlarını gözetirken aynı zamanda yemeğin çevresel etkisini de dikkate alır.

Paylaşım ve Katılım
Yemek saatleri, çocuklar için bir sorumluluk ve paylaşım alanıdır. Çocuklar kendi servislerini yapar, masalarını düzenler ve yemek sonrası toplulukla birlikte alanı toparlar. Bu süreçler, yalnızca bağımsızlık kazandırmakla kalmaz; iş birliği ve topluluk bilincini de pekiştirir.

Atık Yönetimi ve Dönüştürme
Yemeklerden çıkan organik atıklar kompost yapılır ve bahçemizi beslemek için yeniden kullanılır. Çocuklar, doğanın döngüsünü gözlemleyerek hem ekolojik duyarlılık kazanır hem de üretmek ve dönüştürmek üzerine deneyimler edinir.

Ebeveyn ve Toplum İşbirliği
Beslenme Çemberimiz, yalnızca mutfakla sınırlı kalmaz. Ebeveynlerin ve gönüllülerin desteğiyle menüler planlanır, etkinlikler düzenlenir ve okul mutfağına katkıda bulunulur. Bu iş birliği, okulumuzun dayanışma ruhunun en güzel örneklerinden biridir.

Beslenme ile Büyüyen Bir Kültür
Koşan Kaplumbağa’da beslenme; sağlıklı bedenlerin yanı sıra sağlıklı ilişkiler, ekolojik farkındalık ve paylaşım kültürü inşa eder. Bu yaklaşım, çocukların hayatta daha büyük bir resmin parçası olduklarını fark etmelerini sağlar.