Koşan Kaplumbağa’da Yaşam

Koşan Kaplumbağa, yalnızca bir okul değil; birlikte hayal eden, öğrenen, ve dönüştüren bir topluluğun hikâyesidir. 2016 yılında bir araya gelen aileler ve eğitim gönüllüleri, Başka Bir Okul Mümkün Derneği (BBOM) çatısı altında bir kooperatif kurarak bu hayali gerçeğe dönüştürdü. Dayanışma ve imece ruhuyla kurulan okulumuz, dört ana eksende şekillenen (Alternatif Eğitim, Demokratik Katılım, Ekolojik Duruş, Özgün Finansman) ve BBOM Anayasası’nın ilkeleriyle yaşayan bir eğitim modeli sunuyor.

Bir Gün Koşan Kaplumbağa’da

Koşan Kaplumbağa’da her gün, çocukların eşsiz bireyler olarak kendilerini keşfettiği ve çevresindeki dünyayla bağlantı kurduğu bir serüvenle başlar. Bahçemiz, yalnızca bir oyun alanı değil; ikinci sınıfımızdır. Burada doğa sadece bir fon değil, öğrenme alanıdır. Toprağı eşeler, çamurla ellerini kirletir, suyla ve karla oynarlar. “Kirlenmek güzeldir!” anlayışını benimseyen bir okulda, bu deneyimler öğrenmenin vazgeçilmez parçalarıdır.

Çocuklar, günlük hayatın içinde deneyerek ve keşfederek öğrenir. Sabah çemberinde kendilerini ifade eder, günün planını yapar, ve herkesin eşit derecede değer gördüğü bir alan yaratır. Akşam çemberinde ise günün akışını değerlendirirler: “Bugün eve nasıl gidiyorum? Günüm nasıl geçti.” Sorularını cevaplayarak günü tamamlarlar. Bu anlamlı ritüel, çocukların iç seslerini duymalarına, kendilerini güvende hissetmelerine ve toplulukla bağ kurmalarına yardımcı olur.”

Öğrenmenin Doğal Ritmi
Koşan Kaplumbağa’da çocuklar:

  • Kendi seslerini bulmaya ve haklarına sahip çıkmaya,
  • Doğadaki tüm canlıların yaşam hakkına saygı duymaya,
  • Soru sormaya, merakla keşfetmeye ve deneye yanıla öğrenmeye,
  • Günlük sorumluluklar almaya, (örneğin sınıf temizliği, özbakım, yemek servisi),
  • Atık malzemeleri tanımaya, tüketmektense üretmeye,
  • Duygularını ifade etmeye ve empati kurmaya teşvik edilirler.

“Kötü hava yoktur, yanlış kıyafet vardır!” anlayışıyla, hava koşullarına aldırmaksızın bahçede ve teraslarda özgürce oynar, öğrenir ve büyürler.

Ailelerin Rolü ve Dayanışma

Koşan Kaplumbağa’da ebeveynler yalnızca çocukların gözlemcisi değil; okulun bir parçasıdır. Ticari kâr amacı gütmeyen bu modelde, ebeveynler aynı zamanda okulun ortaklarıdır. Kooperatif işleri ve okul ihtiyaçları dayanışma ve gönüllülük ilkesiyle karşılanır. Gerektiğinde dönüştürme ve dayanışma yollarıyla kaynaklar yaratılır.

Ebeveynlerin sorumluluğu, çocuklarına keşif için alan açmak ve bu doğal ortamda kendilerini ifade etmelerini mutlulukla desteklemektir. Aynı zamanda, eğitimcilerle kurulan ilişki bir çalışan/işveren ilişkisinden çok, bir yol arkadaşlığı ilişkisidir. Eğitimcilerin özerkliğine saygı gösterilir ve uygulamalarına müdahil olunmaz.

Birlikte Hayal Kurmak

Koşan Kaplumbağa, yalnızca çocuklara değil, yetişkinlere de öğrenme ve dönüşme fırsatı sunar. Hep birlikte, başka bir eğitim ve başka bir çocukluğun mümkün olduğunu her gün yeniden keşfederiz. Çünkü kaybolan çocukluğun telafisi olmaz.